En riktigt God Jul!

Vart tog julen vägen?

Idag är det den 24 december 2008 , julafton, Jesus födelsedag, sett ur den religösa synvinkeln, Evas namnsdag.
Till vissa kommer tomten med presenter till andra Jesus barnenet med gåvor, andra firar inte alls idag.

Denna tid SKALL vara fylld med lycka och glädje. Under denna tid förlåter man lättare eftersom det är jul. Man ska spendera tid med sina nära och kära och njuta av den stunden vi får tillsammans. Ja, en riktigt tid fylld med värme och kärlek.
MEN, denna tid ÄR en tid fylld med stress, ångest och svordommar, trängsel och puttanden, alla ska ha den bästa finaste och dyraste julklappen och helst gången hundra eller åtminstonde från varje släktmedlem och kompis. Allt detta får mig att vilja bojkotta julen..

Vart tog den egentliga julen vägen? Den med knackade snö utanför dörren, julmaten med familjen. Paketen, enkla symboliska, under granen där syftet egentligen var att samla familjen och släkten för att umgås. Kalle Anka och Arne Weise, det är jul det! Det var länge sedan jag hade en julkänsla, kankse för att min världsbild om julen inte stämmer längre? Eller så har jag bara blivit stor? Snön kan jag drömma om i all evighet, den har vi förstört med växthuseffekten, dock tror jag att jag i denna nu, studens skrivande, kan skåda en och en annan minitini snöflinga falla, alltid något. Angående presenterna är det är bara att konstantera att människan är materalistisk och har egentligen alltid varit det, skillnaden nu är att tekniken har gått framåt och det finns ett större utbud. Kalle Anka, den har inte ändrats samma gamla klassiker som jag mins som barn, men något nytt insag varje år men samtidigt är det ingen Kalle Anka utan Arne Weise, men den saken finns det inte så mycket att göra åt tyvärr.

Nu börjar det bli dags att gå tillbaka till köket för att fixa de sista inför julmiddagen och så jag hinner kolla på Kalle Anka. Men en sak har jag och mina vänner bestämmt oss för, nästa år inga julklappar, vi hittar på något roligt för pengarna i stället. Sedan har jag gjort ett personligt konstanterade som jag tror att en del håller med mig om dock, julen är till för barnen, jag är glad att jag har goda julminnen. För oss vuxna är det en god ursäkt att skämma bort barnen och ett tillfälle att få huset rent och framför allt samla familjen, det är och kommer förbli min nya värlsbild om julen, då kankse julkänslan också kommer tillbaka?

GOD JUL allesammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0